Όμιλος «Ρομποτικής και Προγραμματισμού»

Ρομποτική & Πρόγραμματισμός

3ο Γυμνάσιο Καβάλας – Σχολικό έτος 2025-2026

α) Θεματική του Ομίλου

Ο Όμιλος Ρομποτικής και Προγραμματισμού στοχεύει στην εισαγωγή των μαθητών και μαθητριών στον συναρπαστικό κόσμο της ρομποτικής, του αυτοματισμού και της λογικής του προγραμματισμού. Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες και ομαδοσυνεργατική μάθηση, οι συμμετέχοντες θα δημιουργούν, θα προγραμματίζουν και θα βελτιώνουν ρομποτικά συστήματα, αξιοποιώντας εργαλεία όπως Arduinomicro:bitScratch και άλλα ανοιχτά περιβάλλοντα ανάπτυξης.

β) Εκπαιδευτικοί – Παιδαγωγικοί στόχοι και προσδοκώμενα οφέλη

Οι βασικοί στόχοι του Ομίλου είναι:

  • Ανάπτυξη γνώσεων στις βασικές αρχές της μηχανικής, των αισθητήρων, της ηλεκτρονικής και του προγραμματισμού.
  • Καλλιέργεια δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων, κριτικής και δημιουργικής σκέψης.
  • Ενίσχυση του συνεργατικού πνεύματος και της ομαδικής εργασίας μέσα από τη σχεδίαση και τον προγραμματισμό ρομποτικών εφαρμογών.
  • Ενθάρρυνση της δημιουργικής απασχόλησης και της ελεύθερης έκφρασης μέσω της τεχνολογίας.
  • Καλλιέργεια ενδιαφερόντων και κλίσεων σχετικών με τα STEM (Science – Technology – Engineering – Mathematics).
  • Ενδυνάμωση ψηφιακών δεξιοτήτων και εξοικείωση με την τεχνολογική καινοτομία.
  • Ενίσχυση της αυτοπεποίθησης και του αισθήματος επίτευξης μέσω της ολοκλήρωσης πραγματικών έργων.

γ) Αναλυτικό πρόγραμμα και χρονοδιάγραμμα υλοποίησης

ΜήναςΘεματική ΕνότηταΕνδεικτικές Δραστηριότητες
ΟκτώβριοςΕισαγωγή στη ρομποτική – Ασφάλεια και συνεργασίαΠαρουσίαση σκοπών, γνωριμία με τα υλικά, βασικές αρχές λειτουργίας ρομπότ
ΝοέμβριοςΠρογραμματισμός με Scratch / micro:bitΔημιουργία πρώτων απλών αλγορίθμων και διαδραστικών παιχνιδιών
ΔεκέμβριοςΑισθητήρες και αυτοματισμοίΠειραματισμοί με αισθητήρες φωτός, ήχου, κίνησης
ΙανουάριοςΣχεδίαση ρομποτικών μοντέλωνΣυναρμολόγηση απλών ρομπότ, διερεύνηση μηχανισμών κίνησης
ΦεβρουάριοςΠρογραμματισμός ρομπότΑνάπτυξη προγραμμάτων ελέγχου με χρήση βρόχων, συνθηκών και μεταβλητών
ΜάρτιοςΔημιουργικά έργα μαθητώνΣχεδίαση και παρουσίαση ομαδικών project
ΑπρίλιοςΑνταλλαγή ιδεών – Συμμετοχή σε διαγωνισμούςΠροετοιμασία για συμμετοχή σε τοπικούς ή πανελλήνιους διαγωνισμούς ρομποτικής
ΜάιοςΑξιολόγηση και παρουσίαση έργωνΔημόσια επίδειξη, απολογισμός και ανατροφοδότηση

Οι συναντήσεις θα πραγματοποιούνται μία φορά την εβδομάδα (διάρκεια 90 λεπτών) στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του σχολείου.

δ) Προτεινόμενο υλικό

  • Εκπαιδευτικά σετ ρομποτικής (Arduino/micro:bit).
  • Υπολογιστές με εγκατεστημένο λογισμικό ScratchMakeCode ή Arduino IDE.
  • Εγχειρίδια, οδηγοί και φύλλα εργασίας (έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή).
  • Ψηφιακές πηγές και εκπαιδευτικά βίντεο (YouTube EDU, RoboCamp κ.ά.).
  • Συμπληρωματικό υλικό από διαδικτυακές βιβλιοθήκες και ανοιχτές πλατφόρμες μάθησης.

ε) Τάξεις στις οποίες απευθύνεται

Ο Όμιλος απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες Α΄, Β΄ και Γ΄ Γυμνασίου με ενδιαφέρον για την τεχνολογία, τη μηχανική και τον προγραμματισμό. Δεν απαιτείται προηγούμενη εμπειρία.

στ) Αποτίμηση μαθησιακών αποτελεσμάτων

Η αξιολόγηση των μαθησιακών αποτελεσμάτων θα πραγματοποιηθεί μέσω:

  • Παρατήρησης της ενεργούς συμμετοχής των μαθητών/τριών στις δραστηριότητες.
  • Παρουσίασης και λειτουργικότητας των τελικών ρομποτικών κατασκευών.
  • Συζητήσεων και αναστοχασμού για τις δυσκολίες και τις λύσεις που προτάθηκαν.
  • Ερωτηματολογίων ανατροφοδότησης στο τέλος του προγράμματος.
  • Δημόσιας παρουσίασης ή έκθεσης των έργων.

ζ) Παραδοτέα

  • Ολοκληρωμένα ομαδικά ρομποτικά έργα.
  • Παρουσιάσεις και βίντεο τεκμηρίωσης των κατασκευών.
  • Ψηφιακό χαρτοφυλάκιο (e-portfolio) των εργασιών.
  • Τελική έκθεση και παρουσίαση του Ομίλου στο σχολείο ή στην τοπική κοινότητα.

η) Ενδεχόμενες συνεργασίες

Προβλέπεται συνεργασία με:

  • Πανεπιστημιακά τμήματα Πληροφορικής.
  • Εξειδικευμένους εκπαιδευτές ρομποτικής και προγραμματισμού.
  • Φορείς που διοργανώνουν μαθητικούς διαγωνισμούς ρομποτικής.
  • Ειδικούς της εκπαιδευτικής τεχνολογίας και συγγραφείς για σεμινάρια και εργαστήρια.

Καθηγητές: Πεινηρτζής Βασίλειος, Μπίκος Δημοσθένης, Χατζηηλίας Παύλος