Δημιουργία Συμβολαίου – Οι 12 «Χρυσοί» Κανόνες της τάξης μας
- Λεπτομέρειες
- Γράφτηκε από τον/την Σπανούδη Γεωργία
Το σχολείο είναι μια μικρογραφία της κοινωνίας μας. Οι διαπροσωπικές σχέσεις μεταξύ μαθητών/-τριών διαμορφώνονται μέσα από την καθημερινή επαφή και επικοινωνία μεταξύ τους και εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό και από το κλίμα της σχολικής μονάδας. Είναι προφανές ότι η καλλιέργεια του κατάλληλου κλίματος σεβασμού και εμπιστοσύνης στην τάξη και στο σχολείο κατ’ επέκταση είναι μια συνεχής κι αλληλοεπιδρούμενη διαδικασία, η οποία δεν εξαντλείται στην υλοποίηση ενός μόνο σχεδίου δράσης. Ωστόσο, είναι δεδομένο ότι οι σχέσεις συνεργασίας και αλληλοσεβασμού επιδρούν θετικά στη δημιουργία ενός ασφαλούς και δημιουργικού μαθησιακού περιβάλλοντος για τους μαθητές/-τριες επηρεάζοντας τους στην επίδοση αλλά και στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους.
Όπως στην ευρύτερη κοινωνία θεσμοθετούνται και ισχύουν κανόνες για την εύρυθμη λειτουργία της, έτσι και στο σχολείο συντέθηκε και ισχύει ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας, ώστε να διασφαλιστεί η σωστή συνεργασία των μελών του, χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις με γνώμονα τον αμοιβαίο σεβασμό και την αποδοχή της προσωπικότητας κάθε μέλους. Εν τούτοις κάθε τμήμα παρουσιάζει μια ιδιαίτερη φυσιογνωμία και μετά τον εντοπισμό μικροσυγκρούσεων και ανταγωνιστικού κλίματος στις σχέσεις μαθητών/-τριών, που καταγράφηκε στη συμπλήρωση ερωτηματολογίου από τους ίδιους τους μαθητές, αποφασίσαμε και προχωρήσαμε στην παρακάτω δράση. Μετά από διαβούλευση με τους μαθητές, που έλαβε χώρα μέσα στην τάξη, διάρκειας δύο (2) ωρών συναποφασίσαμε τη σύνταξη ενός συμβολαίου κανόνων της τάξης, το οποίο αναρτήθηκε στον πίνακα ανακοινώσεων της κάθε τάξης με την προϋπόθεση όλοι μαζί να παρακολουθούμε το βαθμό εφαρμογής του.
Η διαδικασία αποδείχτηκε ενδιαφέρουσα κι ωφέλιμη για τους μαθητές γιατί δόθηκε βήμα σε όλους, ακούστηκαν διάφορες απόψεις κι επιθυμίες και στη βάση του διαλόγου και της συνεργασίας καταλήξαμε στους 12 κανόνες για τη σωστή λειτουργία της τάξης με απώτερους στόχους αφενός την ομαλοποίηση των προσωπικών σχέσεων των μαθητών κι αφετέρου τη διατήρηση και βελτίωση του παιδαγωγικού κλίματος.
Σύνθημα κι έμπνευσή μας υπήρξε το εξής:
Ό,τι θέλω να κάνουν οι άλλοι σε μένα
(να με αγαπούν, να με σέβονται, να με καταλαβαίνουν…)
κάνω κι εγώ το ίδιο σ’ αυτούς.