Μελέτη της Μέσης Ταχύτητας με τη χρήση κινητών/tablets

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ

44765784 1796536517123565 4436803956680687616 n 800x450Στην πειραματική διαδικασία που πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 2018 έλαβε μέρος το σύνολο των μαθητών της Β’ Γυμνασίου, από τέσσερα τμήματα με συνολικά 90 μαθητές, του 3ου Γυμνασίου Καβάλας. Προηγήθηκε η σχετική προετοιμασία που περιλάμβανε:

· Ενημέρωση των μαθητών σχετικά με την πρωτοβουλία και συζήτηση πάνω σε θέματα καλής χρήσης κινητών τηλεφώνων. Η συζήτηση περιλάμβανε και σχετική ενημέρωση περί της ισχύουσας νομοθεσίας, καθώς και του εσωτερικού κανονισμού του Σχολείου.

· Επίδειξη των δυνατοτήτων των τεσσάρων εργαλείων της εφαρμογής που θα χρησιμοποιούσαν κατά την πειραματική διαδικασία

Όλα τα παραπάνω έλαβαν χώρα μία εβδομάδα πριν την έναρξη της διαδικασίας.

Στη συνέχεια, μέχρι την ημέρα της διεξαγωγής του πειράματος, ανάλογα με την ημερομηνία διεξαγωγής του για κάθε τμήμα μαθητών, αφιερώνονταν λίγα λεπτά ώστε να λύνονται τυχόν απορίες και προβλήματα που προκύπτανε σχετικά με την εγκατάσταση του απαραίτητου λογισμικού.

ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ

Το λογισμικό που χρησιμοποιήθηκε είναι το smarttools (GooglePlay: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pcmehanik.smarttoolkit)

Το smarttools είναι ένα λογισμικό για Αndroid που μετατρέπει το κινητό σε ένα πολυεργαλείο με σαράντα διαφορετικές δυνατότητες, ανάλογα με τον τύπο του κινητού και επιλέχθηκε, ανάμεσα σε άλλα καθώς:

· Το λογισμικό περιλαμβάνει πολλά διαφορετικά εργαλεία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών (Φ.Ε.) διαφορετικών τάξεων. Οι ίδιοι μαθητές λοιπόν θα είναι ήδη εξοικειωμένοι με τη χρήση της συγκεκριμένης εφαρμογής και δεν θα είναι απαραίτητη η εκ νέου εκμάθηση άλλων ανάλογων λογισμικών.

·         Υπάρχει δωρεάν έκδοση του Λογισμικού

·          Είναι απλό στη χρήση του

·         Έχει ελκυστική διεπαφή για νεαρά άτομα

ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΜΑΤΟΣ

Η διαδικασία διήρκεσε συνολικά δύο διδακτικές ώρες.

Κατά την 1η διδακτική ώρα οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες των 4-5 ατόμων και στη συνέχεια μοιράστηκε σε όλους από ένα φύλλο εργασίας που περιλάμβανε συνολικά πέντε δραστηριότητες. Οι μαθητές συμπλήρωσαν τις προβλέψεις τους (1η Δραστηριότητα Φύλλου Εργασίας) και στη συνέχεια, κατά ομάδες, προχώρησαν στη μέτρηση συγκεκριμένης απόστασης με δύο τρόπους (2η Δραστηριότητα Φύλλου Εργασίας):

·         Με τη χρήση του αποστασιόμετρου του κινητού/tablet που τους δόθηκε

·         Με τη χρήση μεζούρας

Οι μετρήσεις επαναλήφθηκαν τρεις φορές από κάθε ομάδα, ώστε να γίνει υπολογισμός και χρήση της Μέσης Τιμής των μετρήσεων.

Στη συνέχεια, οι μαθητές χρησιμοποίησαν ένα κουρδιστό αυτοκινητάκι, ώστε να χρονομετρήσουν πόσο χρόνο χρειάζεται αυτό για να διανύσει την απόσταση που είχαν ήδη μετρήσει (3η Δραστηριότητα Φύλλου Εργασίας). Για τη μέτρηση χρησιμοποιήθηκε το χρονόμετρο του κινητού/tablet που είχαν στη διάθεσή τους. Το πείραμα επαναλήφθηκε πάλι τρεις φορές και καταγράφηκαν οι μετρήσεις στο φύλλο εργασίας.

Κατά τη 2η διδακτική ώρα, οι μαθητές χρησιμοποίησαν το ταχύμετρο του κινητού/tablet τους ώστε να καταμετρήσουν τη μέση ταχύτητα που είχε το αυτοκινητάκι, καθώς αυτό διάνυε τη συγκεκριμένη απόσταση (4η Δραστηριότητα Φύλλου Εργασίας). Η μέτρηση επαναλήφθηκε τρεις φορές και καταγράφηκε στο φύλλο εργασίας.

Στη συνέχεια οι μαθητές:

· Υπολόγισαν τη Μέση Ταχύτητα από τις μετρήσεις απόστασης και χρόνου της προηγούμενης διδακτικής ώρας και την κατέγραψαν στο φύλλο εργασίας

·   Μετέτρεψαν την ταχύτητα που βρήκαν με τη βοήθεια του ταχύμετρου του κινητού τους, από Km/hσε m/sec

·   Σύγκριναν τις τιμές που βρήκαν με τις δύο διαφορετικές μεθόδους.

·   Ολοκλήρωσαν την 5η Δραστηριότητα του Φύλλου Εργασίας (Συμπεράσματα).

ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ

Είναι πολύ ελπιδοφόρο το γεγονός ότι υπήρξαν πολύ θετικές εντυπώσεις, αλλά και συνέπειες στους μαθητές από τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία. Παρακάτω αναφέρονται τα σημαντικότερα θετικά σημεία:

·  Οι μαθητές επέδειξαν ενθουσιασμό και μεγάλη διάθεση για τη συμμετοχή τους στο πείραμα

· Συνεργάστηκαν με θαυμαστό τρόπο με τους συμμαθητές τους στις ομάδες που συγκρότησαν

·  Σύμφωνα με τις δηλώσεις τους, οι συνολικά δύο ώρες των πειραματικών μαθημάτων κύλησαν χωρίς να το αντιληφθούν

·   Κατανόησαν την έννοια της Μέσης Ταχύτητας

·  Χρησιμοποίησαν στο σπίτι το κινητό τους για να κατεβάσουν και να μελετήσουν το πρόγραμμα “smarttools”, αφιερώνοντας έτσι χρόνο σε θέματα σχετικά με την πειραματική διαδικασία σε βάρος άλλων ενασχολήσεών τους, όπως on-lineπαιχνίδια, συζητήσεις σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης κ.α.

·  Η πλειονότητα των μαθητών διατήρησε το λογισμικό “smarttools” μόνιμα στα κινητά τους και συνέχισαν να πειραματίζονται με τα εργαλεία που παρέχει, με αποτέλεσμα να αυξήσουν στην ουσία τις δεξιότητές τους στη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών μετρήσεων.

·  Συμμετείχε ενεργά το σύνολο των μαθητών στη διαδικασία, σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε κατά τη διάρκεια των ωρών διδασκαλίας της Φυσικής που δεν συνοδευόταν από πειράματα.

Θα πρέπει να επισημανθεί ότι η ίδια διαδικασία είχε πραγματοποιηθεί για πρώτη φορά τον Οκτώβριο του 2016, με τη μέθοδο BYOD. Η αναλυτική περιγραφή, υπό μορφή εισήγησης, αλλά και το φύλλο εργασίας είναι προσβάσιμα εδώ.

https://www.slideshare.net/ManolisKousloglou/smartphones-75524113