Δράση για την Ενδοσχολική βία και τον Εκφοβισμό 2024

Η βία στην εποχή μας έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις και πλήττει όλες τις κοινωνικές ομάδες, ιδιαίτερα όμως τα παιδιά και τους εφήβους. Πιο συγκεκριμένα ο εκφοβισμός και η βία στο σχολείο αποτελούν ένα διαχρονικό και παγκόσμιο κοινωνικό πρόβλημα που επηρεάζει την ψυχική υγεία ενός μεγάλου ποσοστού παιδιών και εφήβων, με σοβαρές επιπτώσεις τόσο στην ψυχοσυναισθηματική τους ανάπτυξη όσο και στη διαδικασία της μάθησης που εκφράζονται με διάφορους τρόπους: άγχος, ψυχοσωματικά συμπτώματα, κατάθλιψη, αυτοκτονικό ιδεασμό, με ή χωρίς μαθησιακές δυσκολίες.

Πολλά από τα παιδιά μπορεί να δημιουργήσουν αργότερα στη νεαρή τους ηλικία διαταραγμένες διαπροσωπικές σχέσεις, με ή χωρίς παραβατικότητα. Έρευνες στην Ελλάδα έχουν δείξει ότι το φαινόμενο της βίας και του εκφοβισμού αφορά ένα στα δέκα παιδιά. Για να μπορέσει να επιλυθεί το πρόβλημα αυτό είναι απαραίτητο, τα παιδιά να εμπλέκονται σε προληπτικά προγράμματα που θα οδηγήσουν στην ενημέρωση, ευαισθητοποίηση και στη σταδιακή μείωση του φαινομένου αλλά και σε προγράμματα που τα εξοικειώνουν με αξίες, όπως η συμπερίληψη, η αποδοχή της διαφορετικότητας, ο σεβασμός των άλλων και ενισχύουν την αυτοεκτίμηση, την ενσυναίσθηση και την κοινωνικοποίηση τους.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α’ τάξης του σχολείου μας, ανά τμήμα, την Παρασκευή 9 Φεβρουαρίου 2024 και την Τρίτη 13 Φεβρουαρίου 2024 είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν και να εμπλακούν σε ένα δίωρο εργαστήριο – πρόγραμμα με θέμα την Ενδοσχολική βία και τον Εκφοβισμό που οργανώθηκε και υλοποιήθηκε από τη Φιλόλογο και Σύμβουλο Σχολικής Ζωής του σχολείου μας, κ. Σπανούδη Γεωργία για τρίτη συνεχόμενη σχολική χρονιά.

Ο βασικός σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος ήταν τα παιδιά να αποσαφηνίσουν τις έννοιες που σχετίζονται με το φαινόμενο (ορισμός, είδη εκφοβισμού, εμπλεκόμενοι, κίνητρα), να μάθουν πώς να αντιμετωπίζουν τον σχολικό εκφοβισμό, να ευαισθητοποιηθούν πάνω στο θέμα και στη συνέχεια να αναλάβουν ενεργό ρόλο στην καταπολέμηση του φαινομένου, ενημερώνοντας και ευαισθητοποιώντας όλη τη σχολική κοινότητα ώστε να μετασχηματίσουν τη στάση και τη συμπεριφορά τους.

Το εργαστήριο ξεκίνησε με μία σύντομη παρουσίαση powerpoint, από την υπεύθυνη καθηγήτρια για την οριοθέτηση του φαινομένου. Στη συνέχεια οι μαθητές κλήθηκαν να συμπληρώσουν ένα ερωτηματολόγιο ανώνυμα για τις προσωπικές τους εμπειρίες και να παρακολουθήσουν μία ολιγόλεπτη ταινία. Με αφόρμηση τα παραπάνω τους δόθηκε η δυνατότητα να συζητήσουν για τους διάφορους ρόλους στα φαινόμενα εκφοβισμού και βίας στο σχολείο, να σκεφτούν ποια είναι τα χαρακτηριστικά του θύτη, του θύματος και του παρατηρητή, να γίνουν κατανοητές οι επιπτώσεις του φαινομένου, να μπουν στη θέση του άλλου και να μιλήσουν για τους ρόλους που υιοθετούν όταν βρίσκονται παρόντες σε περιστατικά εκφοβισμού και βίας.

Το δίωρο αυτό εργαστήριο έκλεισε με τη συμπλήρωση φύλλων εργασίας για την κατανόηση των εννοιών και με μικρές καλλιτεχνικές δημιουργίες. Κυρίως όμως τα παιδιά συναποφάσισαν να βελτιώσουν τις μεταξύ τους σχέσεις, να αναγνωρίσουν την αξία της φιλίας, να αναστοχαστούν πάνω στο τι μπορούν να κάνουν για να προλάβουν περιστατικά εκφοβισμού στο σχολείο τους και κυρίως να αναλάβουν δράση ώστε να ευαισθητοποιήσουν τους/τις συμμαθητές/τριές τους.

Σύνθημά τους: «Στη δικιά μας τάξη κάνουμε τη φιλία πράξη»